Buukkauksen ulkoistaminen – Mainio tehokeino myynnin lisäämiseen

17.08.2023

Intohimoiset myyjät myyvät, mutta myyntitiimin myyntitavoite ei vain tule täyteen. Tulokset syntyvät hitaanlaisesti, ja myyjillä ei ole selvästikään tarpeeksi aikaa. Tehokkuus ja myyjien motivaatio alkaa laskea ja herää kysymys: mikä avuksi?

Usein myyjän palo myyntiä kohtaan syntyy juuri kaupanteosta ja parhain tunne: onnistuminen, syntyy kaupan klousaamisesta. Mutta keneltä löytyy palo ja aikaa hoitamaan myyntiprosessin alkua? Tässä vaiheessa kehiin hyppää myyjän paras aisapari: buukkaaja.

Mutta miten koulutan myyjistäni buukkauksen ammattilaisia? Ehkä ei tarvitsekaan, sillä yksi myynnin lisäämisen mainio tehokeino on buukkauksen ulkoistaminen.


Miksi buukkaaja myyjän kaveriksi?

Myynnin tekemisessä olennaisinta on tehokkuus. Siksi myyjän kaveriksi kannattaakin harkita buukkaajaa. Buukkaajan astuessa kehään, myyntiprosessi nopeutuu ja myyjä saa keskittyä itse asiakastapaamiseen ja kaupantekoon.

Yksinkertaisuudessaan buukkaaja toimii asiantuntijana myyntiprosessin alkupäässä. Hän kartoittaa kohderyhmän ja toimii asiakkaan ensikontaktina. Hänen tavoitteenaan on saada asiakkaan mielenkiinto heräämään, niin että hän jää innolla odottamaan asiakastapaamista. Ammattibuukkaaja hoitaa buukkauspuhelun niin, että asiakkaalle jää parempi mieli puhelun lopussa kuin mitä se oli puhelun alussa.

Buukkaaja antaa myyjälle aikaa keskittyä asiakastapaamiseen ja kaupantekoon.

Usein buukkaaja osaa hoitaa potentiaalisten asiakkaiden löytämisen ja tapaamisten klousaamisen paremmin kuin myyjä. Myyjällä on tapana myydä, eikä myyntiä haluta buukkausvaiheeseen. Buukkaajalla ei myöskään ole allaan samanlaista tulospainetta kuin myyjällä, mikä auttaa pitämään fokuksen buukkaustilanteessa.

Buukkaajan tullessa yhteistyökumppanilta on hänen kuitenkin oltava koulutettu jokaiseen myytävään tuotteeseen tai palveluun, jotta hän voi kuulostaa yrityksen omalta työntekijältä. Koulutus myös takaa tarinan pysymisen samana myyjän kanssa.


Kuinka löytää sopiva yhteistyökumppani buukkauksen ulkoistamiseen?

Buukkauksen ulkoistamisessa on tärkeintä löytää omaan liiketoimintaan sopiva yhteistyökumppani.


Nämä seuraavat asiat kannattaa ottaa huomioon ennen yhteistyökumppanin valintaa:

  • Arvojen kohtaaminen: Tasavertainen ja toista arvostava viestintä varmistaa yhteisymmärryksen ja takaa palvelun laadun.
  • Laatu:  Buukkauksen hyödyt eivät pääse loistamaan, jos asiakastapaaminen sovitaan sopimisen vuoksi. Myös laatua täytyy mitata, jotta voidaan varmistua huipputuloksista.
  • Palvelun hinta: On tärkeää ottaa selvää, mistä buukkausten hinta koostuu. Buukkausyrityksien välillä on paljon eroavaisuuksia maksun muodostumisesta. Ymmärrä, mistä maksat.
  • Avoin viestintä: Kommunikaation täytyy toimia, jotta voidaan tehdä tiivistä yhteistyötä.
  • Nykyaikaiset järjestelmät: Raportointi on yhtä tärkeää, kuin itse palvelu, jotta pystytään kehittämään toimintaa ja seuraamaan toimiiko kaikki tavoitteiden mukaisesti.


Kannattaako sinun yrityksesi ulkoistaa buukkaus?

Minkä tahansa palvelun ulkoistaminen on jännittävää, koska vetovastuu toiminnasta siirtyy ulkopuoliselle. On tärkeää, että kumppani on valittu oikein ja suunnitelmat toteutukselle ovat molemmille osapuolille selkeät ja tavoitteet seurattavissa.

Kun ajatus buukkauksen ulkoistamisesta juolahtaa mieleen, saattaa syy olla usein, että asiakastapaamisia ei tule tarpeeksi tai, että yrityksen resurssit eivät riitä hoitamaan buukkausta. Varsinkin pienemmillä yrityksillä buukkausta ei ole järkeä hoitaa itse, koska suuremman henkilöstön hallitseminen olisi huomattavasti hankalampaa. Lisäksi rekrytoinnista koituisi lisäkustannuksia sekä työntekijöistä aiheutuvat kulut ja riskit kasvaisivat.

Yleinen ongelma on, että asiakastapaamisia ei tule tarpeeksi, mutta resurssit eivät riitä hoitamaan buukkausta.

Harkitessa hoitaako buukkauksen itse vai antaako ulkopuolisen hoitaa, kannattaa kuunnella myös mahdollisten omien myyjien mielipiteet. Onko heillä ylipäätään halua tai taitoa hoitaa myös myyntiprosessin alkupäätä? Yltääkö heidän motivaationsa kaupanteon lisäksi myös buukkausvaiheeseen? Moni myyjä ei pidä asiakastapaamisten sopimista omana juttunaan.

Mielessäsi saattaa olla myös koko myyntiprosessin ulkoistaminen. Palveluntarjoajiin kannattaa aina ottaa yhteyttä pienellä kynnyksellä, jotta yrityksen toimintaan löydetään kustannustehokkain ratkaisu. Heidän arkipäivään kuuluu kehitellä ratkaisut prosessi- ja kustannustehokkuuden parantamiseksi. Loppuen lopuksi ratkaisu ongelmaan voi olla sellainen, mitä ei itse osannut edes ajatella.


Buukkauksen ulkoistaminen M&J Dynastialle

Olemme M&J Dynastialla toteuttaneet vuosien varrella karttuneella kokemuksella paljon erilaisia myynti- ja asiakaspalveluprojekteja. Vahva ammattitaitomme on näkynyt myös buukkausprojektien maaliin viemisissä.

Yhteistyötä olemme tehneet eri alojen ja eri kokoisten yritysten kanssa molemmilta b2b ja b2c puolilta.

Saatat miettiä: onko yritykseni ala, tuotteeni tai palveluni liian erikoinen ulkopuolisen buukkaajan hoidettavaksi? Voimme vastata, että ei meille. Erikoisemmat tuotteet ja palvelut tuovat buukkaajillemme mukavaa vaihtelua työhön.

Onko yritykseni ala, tuotteeni tai palveluni liian erikoinen ulkopuolisen buukkaajan hoidettavaksi?

Buukkauspuhelun ei kuulu olla myyntipuhe vaan ennemminkin mielenkiinnon herättävä keskustelu asiakkaan kanssa, joten kaikkea buukkaajan ei tarvitse tietää tuotteesta tai palvelusta. Huolehdimme kuitenkin jokaisessa projektissa, että työntekijöillämme on tarvittu määrä tietoa buukkauksen laadukkaaseen hoitamiseen.


Sinua saattaa kiinnostaa myös:

Minkälaisia projekteja me toteutamme?




Ethän epäröi ottaa yhteyttä, jos mieleesi heräsi jotain kysyttävää buukkauksen ulkoistamisesta tai muusta yhteistyöhön liittyvästä!

Ja muista: Mitä enemmän laadukkaita buukkauksia, sitä enemmän myyntiä!