Kokemuksia ja tarinoita myyntityöstä! (haastattelu)

14.12.2017

1. Kerro alkuun kuka olet?

Suvi Vatanen - M&J Dynastia
Suvi Vatanen - M&J Dynastia

Olen Suvi Vatanen, M&J Dynastian Varkauden toimiston myyntipäällikkö.

2. Kauanko olet ollut M&J Dynastialla hommissa?

M&J Dynastialla tulee helmikuussa itseasiassa jo 2 vuotta täyteen. Hetki piti jo ihan miettiä, että onko aika mennyt tosiaan noin nopeasti!

3. Mikä on parasta myyntityössä?

Parasta myyntityössä on ehdottomasti kaupanteko ja se, että jokainen euro on itse tehty. Myynti itsessään on aina kiehtonut minua ja paras fiilis tulee kaupoista, jotka eivät tule suoraan. Myyntityö on myös iloista ja rentoa, vaikka hommia tahkotaankin kovalla draivilla. Kun myyjä on hyväntuulinen ja myyjällä on hauskaa, on myös asiakkailla mukavaa ja kauppa käy. Tällöin päivät kuluvat todella nopeasti!

4. Mikä on haastavinta ja mitä olet oppinut myyntityössä?

Pidemmällä ajalla vireen pitäminen. Myyntityössä tulee aina joskus hetkiä, jolloin hommat ei meinaa lähteä sujumaan. Silloin se on aina peliin katsomisen paikka, tai muuten aikaa menee hukkaan. Monesti silloin se on pienistä asioista kiinni. Toki kokemuksen karttuessa näihin on oppinut itse reagoimaan nopeasti ja huomaamaan jo, että mistä asiat ovat kiinni. Jos esimerkiksi homma meinaa tyssätä alkuunsa tietää, että nyt ensivaikutelma ei ole hyvä ja on aika korjata tilanne.

Myyntiuran alussa tuki oli tarpeen. Se, että joku kokenut työkaveri tuli ja sanoi: "Hei, nyt homma on tästä kiinni". Itse tärkeänä taitona näen myös sen, että näitä tilanteita on oppinut tunnistamaan sekä ratkaisemaan siten asiat niin, että hommat saa toimimaan.

5. Mikä on myyntiennätyksesi?

Nyt pari viikkoa takaperin tuli tehtyä kuuteen tuntiin reilu 20 kauppaa.

6. Kuvaile perustyöpäiväsi ja mikä on parasta työpäivässä?

Perustyöpäivä alkaa kupilla kahvia ja sitten koneen ääressä valmistelen päivän. Toisin sanoen, laitan toimiston valmiiksi ja sitten aamupalaverin kautta hommiin!

Päivän alussa hyppään aina itsekin heti mukaan linjoille ja tekemään tiimin kanssa kauppaa. Aina, kun mahdollista soitan myyjien kanssa, koska tulosta tehdään porukalla! Valmennan myyjiä, ja parhaita hetkiä onkin, kun näkee myyjien kehittyvän työssään. Uudet ennätykset ja itse kaupan teko ovat aina yhtä palkitsevaa.

Työpäivistä mukavia tekee myös hyvä työporukka, iloa, naurua, hyvää meininkiä ja tiukkoja kisoja.
Päivän lopussa hoidan vielä toimistorutiinit, katson päivän läpi ja että kaikki on valmiina seuraavaan päivään.

7. Mikä on ollut parasta M&J Dynastialla työskentelyssä?

Ehdottomasti se, että on päässyt ylittämään itsensä, oppimaan uutta ja kehittynyt.

Aloitin Dynastialla ensin myyjänä, näyttäen että osaan myydä. Alalla myyjänä aloitin 2011 ensin kesätyön merkeissä, ja myöhemmin kokopäiväisesti. Jo ollessani ensimmäistä vuotta alla tiesin aina haluavani olla se, joka koulutti, valmensi ja pyritti toimistoa. Dynastiapaitaan hyppäsin alkuvuodesta 2016 ja silloin minulla vihdoin oli mahdollisuus toteuttaa unelmani. Oltuani myyjänä koulutettiin minusta vuoropäällikkö ja pääsin oppimaan alasta paljon. Oppia ja tukea sain kokoajan. Sitten oltuani reilun vuoden vuoropäällikkö ylenin myyntipäälliköksi.Sitten tietysti työporukka on tärkeä! Koska ihminen on suurimman osan elämästään töissä, on minulle aina ollut tärkeää se, että työilmapiiri on hyvä ja työpaikalla viihtyy. Minulla on mahtavat työkaveri ja esimiehet ja töitä tehdään tiiminä.

8. Minkä vinkin antaisit muille myyntityössä oleville tai myyntialalle haluaville?

Ole valmis haastamaan itsesi, ja lähde rohkeasti ylittämään itsesi. Ne jotka tavoittelevat suuria, ovat myös niitä jotka saavuttavat suuria.

Vaikka joskus myös voi turhauttaa niin sille ei pidä antaa liikaa tilaa tai lopputulos on tiedossa. Aina löytyy ratkaisut ja kun on oikeassa tiimissä, niitä ei tarvitse keksiä itse. Tärkeintä on tahto päästä eteenpäin. Ja ennen kaikkea pidä hauskaa, kun myyjällä on mukavaa, on asiakkaallakin mukavaa ja kauppa käy!

9. Kerro hauskin tarina nykyisessä työtehtävässäsi?

Hauskoja tarinoita löytyy kyllä yllin kyllin ja hetken sai miettiä, mutta lyhimpinä tarinoina tulee mieleen tämä:

Meillä oli toimistolla kova meno, tiukka kilpailu toisen myyntitoimiston kanssa ja itse hyppäsin kaveriksi tekemään kauppoja, jotta voitetaan toinen toimisto. Siinä sitten tuotteesta innoissaan kertoessa meni sanat sekaisin. Lahjana oli arvokas helmikaulanauha, mutta lupasin asiakkaalle tilaajalahjaksi upean HelmiNaulaKauhan. Hetki asiakkaan kanssa naurettua, päästiin kauppoihin, tosin lahjaksi tuli ihan vain helmikaulanauha. :)

10. Oliko sinulla ennakkoluuloja myyntityötä kohtaan? Millaisia? Ja ovatko muuttuneet?

Aikoinaan mietin asiakkaiden suhtautumista myyjään, mutta tässä päti se, että sitä saa mitä tilaa.

Kun itse on iloinen ja kohtelias ovat asiakkaat järjestään mukavia. Sama pätee kaikkialla myynnissä, vaikka sitten kioskin kassalla. Se iloinen hyvä myyjä jää hyvällä tavalla mieleen ja siellä on mukava asioida, kun taas ynseältä myyjältä ei ole mukava ostaa mitään. Helposti myöhemminkin muistaa, että tuolla oli se ynseä myyjä.